tisdag 28 juli 2015

Ännu en grym karp! =)

Har varit ute på lite karpfiske det senaste igen, en hel del blank men igår morse fick jag ännu en grym Fjällkarp. Fisken vägdes till 13,28kg. Kan en karp bli mycket snyggare?

lördag 25 juli 2015

Abborrarna gillade skitvädret.

Fiskesugen som man var cyklade jag ner till älven när det tillfälligtvis slutade regna för att jigga lite abborre. Dom var hemma och tokigare än någonsin. På en kort stund fick jag ett femtontal där flera låg i halvkilosklassen åtminstone. Tur att någon gillar skitvädret som drog in idag.//Anders

Borre

Gott med jigg

fredag 24 juli 2015

Lite fisken och fisken som uteblev

Det har mest blivit korta 4 timmars karpfiskepass hemmavid på semestern varvat med lite jiggfiske i älven. Inte alls vad vi planerat tyvärr. Vädret har ju inte varit det roligaste denna sommar så lusten för våra planerade fisketurer har uteblivit. Jag och Catarina hade planerat en del övernattningsfisken i tält vid olika vatten och lite fiske i havet, men då vill vi ha stabilt väder och det kan man ju inte säga att det varit gott om. Karpaktiviteten har heller inte varit hög i dammen vi fiskat i, inte en karp har behagat suga i sig mina boilies men Niklas har tagit några karpar när vi fiskat tillsammans. Jag kastar till höger och han till vänster på mina förmäskade ställen. Vem får fisken, Niklas förstås. Ingen rättvisa i fiskevärlden hi hi. Dock har det bara hänt ett par gånger men det kan teoretiskt fortsätta och då blir det nog ett rejält farsabryt. Tycker nog jag är värd en karp till nu, gärna en riktig feting. Vi får verkligen hoppas att det blir lite bättre väder innan sommaren är slut.//Anders

Räddaren i nöden

Karpar kom till pappa

tisdag 21 juli 2015

Karpfiske med karp!

Har i dagarna varit ute på ett kvälls och ett morgon pass i hemmadammen i jakten på Karp. Det tog ca 1 timme in på kvälls passet innan det drog iväg på mina grejer. Efter en odramatisk fight låg en fin Fjällkarp på 7450gr i håven. Efter det drog det in världens skit väder och allt kändes riktigt ohett. Blev även en test på morgonen dagen efter. Men det usla vädret fortsatte och vi satt mest och frös i några timmar innan vi plockade ihop grejerna utan resultat. Kul med fisk på mattan iallafall!

//Niklas

Frusen kille i Juli månad med fin Karp!

fredag 17 juli 2015

Blandat Havsfiske

Har i dagarna varit ute på ett par dagars havsfiske tillsammans med Anders och Blomman från Navia som jag fiskade med i Söndags och Manfred Isberg som anslöt i Måndags.
Söndagen ägnade vi åt vrakfiske för hela slanten. Fisket var för att vara i dessa dagar rätt så bra. Torskar på 11,5kg 10,5kg och ett gäng strax där under fick syna däck. Även en fin Bleka på 3,95kg.
Strax under 9kg

Störst för dagen 11,5kg

Måndagen kom vi iväg rätt sent och väl ute på havet gick det riktigt tuff sjö. Lite Berggyltor, ett gäng fina Fjärsingar och en drös med Pigghaj som kom vid pillefisket blev resultatet, Natten spenderades på Kärringön.

Tisdagen bjöd på bättre väder och bättre fiske. Vi började med Berggylta där jag fick en fin på 1310gr som blev den enda fisk värd att väga. Sedan slog Manfred till med en fin Fjärsing på 480gr. Fjärsingen var verkligen sjukt feta nu så läget att ta en jätte är nog rätt, själv är inte Fjärsingfisket någon favvis. Jobbiga avkrokningar och då man ofta får flera i samma lyft gör det både jobbigt och farligt. Eftersom sjön från Måndagen hade lagt sig fint bestämde vi oss för att köra ut till vraken igen. Fisket skulle visa sig vara betydligt mycket trögare än i söndags men Blomman visade vägen med 2 skapliga fiskar strax under 10kg. Själv var jag i en som kändes riktigt bra. Där kroken bara lossnade efter en liten stunds brottning utan att få upp 1 meter. På vägen in körde vi lite Bleka och jag fick en skaplig på 3,2kg vilket avrundar denna tur. Riktigt trevligt med flera dagar på havet i bra sällskap!

tisdag 14 juli 2015

Fina mörtar

Nu är jag och Catarina tillbaka i Göteborg efter att ha varit på Gotland ett tag på semester. Mycket raukar och mycket vandring i vackra Visby har det blivit och lite annat med. Då jag inte fiskat på länge åkte jag iväg för att meta lite mört i älven idag vid 12 tiden. Det blev ganska lyckat då medelvikten var hög på mörtarna största på 610 gr nästa på 540 och nog ingen under 350 gr av 8 st.
Helt okay för 3 timmars fiske mitt på dagen, det kanske finns chans på en 8 hgs om man har flyt någon gång. Niklas är ute på havsfiske vilket han varit ett par dagar, han skriver ett inlägg när han är tillbaks igen från detta fiske. Nu får vi se vad nästa fiske kan bli , inget bestämt men något mete blir det säkert.//Anders

Hygglig mört

Liten fru eller stor rauk ?

fredag 3 juli 2015

Fin Gräskarp

Igår kväll åkte jag ut på en spontan tur för att försöka fånga mig en Gräskarp, vilket blev lyckat! 9670 sköna gram vägde skönheten. Tog mig ca 20 pass att få den i det vattnet så den satt verkligen skönt.