torsdag 27 februari 2014

Mete med vårkänsla

Idag var jag tvungen att åka iväg efter jobbet ( slutade tidigt ) på en fisketur, då det skulle bli 8 gr varmt och svag vind. Man blir sugen då.  Det fick bli lite mete igen då det inte finns mycket att välja på nu. Fint väder var det men fisket började trögt, jag flyttade runt lite i hopp om någon färna men inte ett hugg på flera timmar. När jag satt och fikade högg det till på ena spöt ( slår aldrig fel fika = napp ) mothugg och en go fight i den kraftiga strömmen upp kommer en Braxen på ca 3 kg. I med grejorna igen och det hugger efter ett tag igen, nu känns fisken riktigt fin och den kämpar gott. Men den släpper efter ett tag tyvärr, jag såg aldrig fisken men det kan ha varit en Färna kanske. Jag får på 3 fiskar till på en stund 2 Braxnar som följer med upp, båda i 2,5 kgs klassen. En fisk tappar jag, troligen en Braxen till. Allt hände på 1 timme , så firrarna vaknade till framåt eftermiddagen. Men var är Färnorna ? Dom ska ju vara aktiva på vintern.//Anders

Färnagodis Ölkorv

lördag 22 februari 2014

Äckelväder och Bralle!

Os final i hockey imon = Lördagen var enda tänkbara fiskedagen denna helg. Spöregn och blåst större delen av dagen, men kul att komma ut.  Resultatet blev 2 Braxnar i typ 2,5kgs klassen. Kul att fisken börjar vakna till liv iallafall. Vädret tillsammans med mega högt vatten gjorde väl inte förhållandena optimala direkt men så länge man har grejerna i vattnet finns ju chansen.

//Niklas

Farsan var kung på Brallarna idag!

söndag 16 februari 2014

Fiske, regn, rusk och vind!

Idag tog fiskeabstinensen över. Borde kanske stannat hemma idag egentligen med tanke på vädret, men viljan sa något annat. Blev ett försök på Färna/Gädda. Halv storm blandat med regn och extremt högt vatten gjorde fisket svårt och förväntningarna var inte alls höga. Det blev 0 fiskar och 1 missat napp.  Men ack så skönt det var att komma ur soffan och lufta sig en halvdag, så humöret var ändå på topp när man satte sig i bilen på väg hem. Nu blickar vi frammåt nästa fiskepass vad det nu en kan tänkas bli. Finns ju inte jätte mycket kul att fiska denna årstiden =) Men som sagt, ibland behöver inte fisken nappa för att man ska uppskatta en tur ute i naturen.

//Niklas

Så glad var man att komma ut! :D

Basecampet för dagen!

fredag 14 februari 2014

Kombinationsfiske idag

Idag tog jag med ett jiggspö och ett feederspö och åkte iväg på en fisketur.  Jag riggade förs upp feederspöt så att det var klart och sen började jag att jigga. Ganska omgående hugg det till på jiggen och jag fick mig en go fight på mitt klena jiggspö. Upp kom en gädda på ca 4 kg, den var i fin kondition.

Granning
 Jag fortsatte att jigga med ena ögat på feederspöt och plötsligt var det bom stopp. Botten tänkte jag, men icke. Efter lite ryckningar och en jäkla böj på spöt kom en braxen på 2,5 kg upp som var krokad i ryggen. På feederspöt hände inte nåt trots byte av agn och tackel med jämna mellanrum under dagen. En fin gädda till i samma storlek som den första tog jiggen på eftermiddagen och bjöd upp till en kul fight. En fin fiskedag mitt i vintern på öppet vatten. Jiggfisket dominerade idag men det var väntat, inte lätt att få på metet i februari. Men man måste testa, hemma i soffan får man ingen fisk.//Anders

Braxen i vinterskrud

lördag 8 februari 2014

Vintermete

Idag ville jag lufta av feederspöna efter sista tidens sikpimpling. Därför åkte jag iväg till ett vatten där det finns  chans att få färna. Jag hade inga stora förhoppningar om att få något men chansen finns alltid och man kan ju alltid reka inför kommande fisken om inte annat. Inte helt oväntat hade jag inte ett napp på hela dagen men det var riktigt behagligt väder och njutbart tills det började regna vid 4 tiden. Det roligaste som hände var att det mot all förmodan mitt i vintern dök upp en fisketillsyningsman som ville se mitt fiskekort, vilket han gärna fick. Det är inte ofta det händer mig i alla fall att man blir kollad. Han var en mycket trevlig prick och vi stod och snackade fiske i  typ en 1 timme. På ett ställe låg det en del fiskdelar och rejäla fjäll i strandkanten, tillsynsmannen sa att det fanns mink vid ån som tar en och annan firre. Nu blir det soffan och melodifestival sen får vi se vad det blir för fiske nästa gång//Anders

Isfritt fiske

torsdag 6 februari 2014

Slutfiskat

Det har varit en båt och brutit upp isen i Sannegårdshamnen så ingen behöver ens fundera på att fiska där  nu även om det skulle bli lite minusgrader igen. //Anders

Sannegårdshamnen idag

tisdag 4 februari 2014

Isvarning och fiskerapport

Jag börjar med en isvarning idag. Idag när jag kom ner till Sannegårdshamnen kollade jag isen, den var lite tunnare än sist ( söndags) . Ca 8 cm med lite variation i det lilla område jag fiskade i. Under dagen blev isen lite porösare och blötare, När jag skulle gå hem vid 1 tiden skulle jag hämta borren som jag lagt längst ut på en flytbom. Det resulterade att jag trampade igenom isen med ena benet. Ca 1 kvadratmeter av isen gav sig. Det hände inget mer än att jag blev lite blöt på flytoverallsbyxan men det talar om att isarna inte är tillförlitliga. Speciellt inte i närheten av bryggor. Under dagen blev det även flera glipor i isen både längre in och längre ut i hamnbassängen. Ta det försiktigt eller vänta på öppet vatten då mildvädret ser ut att fortsätta.

Bra livförsäkring GLÖM EJ !
Nu till fisket. Nappade gott i början för att succesivt avta under dagen Första halvtimmen fick jag upp 6 sikar ( varför var det inte så i söndags när Isolakillarna var där). 13 sikar och en abborre blev det för mig  idag. Några andra gubbar som var där hade liknande fiske som mig.//Anders

Bra sikfiske nu

6 st på en halvtimme

söndag 2 februari 2014

Trögt, trögt men trevligt sällskap

Idag kom Magnus och Mattias från Team Isola till Sannegårdshamnen för att fiska med oss. Målet var att dom skulle få Sik vilket dom inte hade fått förut. Mycket folk på isen men väldigt trögt fiske idag. Det blev någon kortare huggperiod då många fick fisk men överlag var det bara enstaka fiskar här och där som kom upp. Några fick mer än andra och vi tillhörde absolut inte dom som fick mest idag. Men Isolakillarna fick i alla fall sik så dom var nöjda med dagen. Sill, havsöring och sik var arterna som kom upp på isen idag. En trög fiskedag med mycket trevligt sällskap. Catarina (frugan) kom ner en liten stund och fiskade, hon fick en sik nästan direkt så hon hade bästa fisket idag om man ska räkna tiden som offrades per sik. Bara att lyfta på hatten för henne.//Anders

Mycket folk idag

Catarina fiskar sik

lördag 1 februari 2014

Ännu mera sik!

Dagens 3 timmars sikfiske resulterade i 5 sikar, och några missade. Enligt veteranerna som var på isen var det riktigt segt. Kul att man fick lite fisk iallafall, var ju ett tag sen sist.