torsdag 28 juni 2012

Gyltafiske

Åkte och fiskade gylta i 5 timmar idag.Berggyltorna lyste med sin frånvaro fick bara 6 st mindre. Blågyltor blev det ca 10 st största 520 gr. En rötsimpa , torskar och glysor högg också  på räkorna.Testade lite efter makrill men det var inga hemma.Har fått dålig storlek på blågyltorna i år jämfört med förra året vid samma tid. Men så är fisket det går upp och ner och det är väl tur det. //Anders

Rödnäbba

onsdag 27 juni 2012

Hemmafiske

Dom senaste dagarna har det blivit lite blandat fiske hemmavid.Lite jiggfiske som gett hyfsade abborrar och torskar.Det har även blitt några multepass där vi i alla fall fått se multe men inte fått nån intresserad av brödet,istället har vi fått en hel del mört mellan 3-4 hg som huggit på brödet.Multefisket är frustrerande  när man ser fisk men ej får den intresserad av att ta  brödet riktigt, men det är jäkligt spännande att fiska på dessa stora vackra fiskar och en vacker dag så kanske det sitter en på kroken och då är lyckan total när den  förhoppningsvis håvas. //Anders

fredag 22 juni 2012

Verkar hittat en taktik som funkar iallafall

Blev ett kort morgonpass på multen idag igen. Tog ett tag innan vi hittade någon fisk men när vi väl hittade dom så började en fisk käka brödet nästan direkt på en liten yta där jag bottenmäskat. Där jag hade mitt bröd. Dröjer inte länge förens fisken tar min bit, mothugg - miss. Förbannat! Hände samma sak en gång till. Sen stack fisken iväg. verkar vara svårare än jag trodde och kroka Multen. Men man börjar närma sig iallafall. Får hoppas att vädret tillåter lite fiske i veckan så blir det nya pass. Pappa drog några fina Mörtar på samma ställe, och ett bommat förmodligen Multehugg då flötet tokdök.

Trevlig Midsommar på er!

torsdag 21 juni 2012

Gullmaren after work

Stack iväg en sväng till Gullmarn efter jobbet idag. Slutade kl 10 frugan var ledig och fiskesugen och vädret var kanon. Kom igång med fisket vid 12 tiden. Det blev ca 15 gyltor av varje sort .Vägde inga men största berggylta ca 1 kg o största blågylta ca 5 hg. Det högg också torsk, glysor, och småsej på räkorna. Torsken i Gullmarn ska återutsättas då den är fredad året om. En fin dag på sjön i underbart väder. //Anders

Sveriges vackraste fisk in action

Multe

Fan! Idag var det nära... Missade samma fisk 2 gånger då den var framme och smakade så sjukt försiktigt på brödet. Var ingen jätte, runt 2kg men hade varit min första multe. Jakten går vidare!

söndag 17 juni 2012

Jiggfiske i älven

Tog en cykeltur ner till älven för en stunds jiggfiske i det ostadiga sommarvädret. Fisken har tydligen inget emot vädret för dom högg som galna på jiggen. Det blev 6 abborrar och ett 10 tal torskar på 1,5 timmar. Inga jättar största borre ca 4hg ,största torsk ca 1kg. Men kul hemmafiske mitt i stan.Vi får hoppas att vädret stabiliserar sig så att man kan komma ut på lite av fiskena man planerat under vintern.

//Pappa Anders

Färnafiske

Igår var jag och farsan ute en kortsväng och fiskade Färna. Det till tänkta Piggvarsfisket blev inställt pga vinden.. Tråkigt. Får bli så fort vädret tillåter. Det blev iallafall ett 20tal Färnor, största på 640gram. Vi vet att det kommit upp en del fiskar över 2,5kg i ån men vi har inte alls lyckats med storleken. Men det är ett sjukt kul fiske med frilina och bröd. Nu blir det inget där på ett tag då jag är så sjukt allergisk mot gräspollen, tyvärr. Fick till och med avbryta pga att mina ögon svullnade igen.
Får se om det blir något multepass i veckan!

Fin gammal bro i den ån.

tisdag 12 juni 2012

Gullmarn och Multefiske!

Tjeena alla fiskefantaster. Idag var pappsen ensam i Gullmarsfjorden medans jag var iväg och försökte fresta Multarna en sväng.
Jag åkte först ut för att spana bara, hade några andra ärenden jag tänkte göra. Men när jag kom till första platsen kokade det av Multe så jag sket i allt, åkte och köpte bröd och hämtade grejorna. När jag kom tillbaka var där inte lika många fiskar kvar (typiskt), men fisk fanns. Fiskade ett par timmar men dom visade inget intresse alls för brödet. Tyckte jag fiskade riktigt giftigt själv om jag får säga. Men fisken tyckte annat! Nya försök blir det. J*vla måsar som ska jobba sig bara, så irriterande!

Pappa hade helt okej fiske i Gullmarn men många gyltisar. Största blågyltan var på 540gram och ett par berggyltor över kilot fick syna ytan. Men ingen toppfisk denna gången.
Till helgen blir det nått kul också! Får se vad bara.

lördag 9 juni 2012

Gullmarn! Blågyltor och rolig bifångst.

Blev en kort tur till Gullmarn igår då pappa skulle jobba senare på eftermiddagen. Men fiskar hann att fås ändå.
Vi fick en hel del gyltor, dom stora Berggyltorna lyste med sin frånvaro dock. Största låg på strax över kilot bara. Men blågyltorna var det hyfsad vikt på. Pappa drog dagens två tyngsta på 600gr och 560gr. Blågyltorna överlag var verkligen sjukt smala dom såg nästan anorektiska ut. Själv fick jag en brutalt hugg på nedsläppet intill berget och misstänkte att en Bleka fattat tycke för räkan, och efter en riktigt rolig fight fick jag upp den och det visade sig vara en Bleka på 2kg som givetvis fick simma tillbaka då det råder fiskeförbud på arten i fjorden. Rolig bifångst ivilket fall och kul att se att det finns kvar!

// Niklas

Blågylta 600gram

Bleka 2kg

onsdag 6 juni 2012

Min första ruda :D

Efter 5 minuters fiske

Blandat

Igår skulle jag och pappa försöka oss på att få varsin Ruda men det blåste för mycket vid den lilla dammen så vi åkte och metade lite id istället. Blev en liten id och en liten mört. Trögt trögt. Pappa gav sig dock inte utan att han gick ner till älven där han bor och testade lite havsöring som inte heller gav nått speciellt. Men så tog han fram jiggen och testade på lite torsk vilket gav en fin fisk på 1.81kg, inte illa för att vara 5 minuters gångväg från där han bor. Han har fått större torskar iår också, dock har han inte haft någon våg med sig tidigare.
Ikväll blir det kanske att fresta Rudorna istället.

lördag 2 juni 2012

9 färnor

Blev 9 färnor idag och en hyfsad mört. Var sjukt små färnor som ville bita idag tyvärr. Ingen större än den på bilden. Blir att ta nya tag, en feting ska upp!

Färnafiske!

Nu bär det iväg på färnafiske med pappsen. Ska bli kul! Försöka bättra på sitt pb lite.