måndag 28 januari 2013

Blandat i Gullmarn

Då jag jobbat 14 dagar i sträck är jag nu äntligen ledig en vecka. Så första lediga dagen passade jag och pappa på att åka en sväng till Gullmarn men denna gången tänkte vi satsa på andra arter än Klorocka.
Vi la några timmar i hopp om att få någon Paddtorsk men både den och andra arter lös med sin frånvaro på hårdbotten. Bättre lycka nästa gång. Så vi drog oss ut på mjukare botten för att se vad som fanns hemma. Det blev en hel del fin Vittling upp till 4hg samt en Kolja. Kul att se att det finns några kvar. Den blev givetvis återutsatt då den är fredad. Vi fick även ett par Knotar och lite annat krafs. En blåsig och regnig dag på isen. Vi hade problem att ta oss ut då det var grymt mycket vatten intill kanterna som den senaste tidens blåst har bidragit med. Och som prognosen ser ut nu så lär det inte bli bättre dom närmsta dagarna. Så ska ni ut, var försiktiga!

//Niklas

lördag 26 januari 2013

Klorocka igen

Igår var jag och Anders" Bios" Bengtsson på Gullmarsfjorden för att isfiska. Det var trögt från början men sen började det nappa vitling och lite sandskäddor. Det nappade i en jämn ström hela förmiddagen för att sedan succesivt dö ut nästan helt. Största vitling ca 350 gr. Jag hade turen att få min andra Klorocka som vägde 880 gr. Det är lustigt med fiske, jag har försökt få Klorocka massa gånger på denna plats som jag och Dan "Kattmannen" Lundqvist hittade 2011. Jag har varit med när 5 klorockor kommit upp men inte fått någon själv. Och nu har jag fått 2 st fångade vid 2 fisketillfällen i rad. Det var ren folkvandring på isen igår, räknade till 28 fiskare i vårat närområde.//Anders

Klorocka 880 gr

måndag 21 januari 2013

Sikfiske med bonusfångster

Efter jobbet i morse gick jag ner till hamnen för en liten sikfisketur. Det satt 2 gubbar på isen annars var det tomt. Jag var nere i 2,5 t, ganska segt fiske men det blev i alla fall 6 st mindre sikar 2-3  hg. Men det roliga var att jag fick en tånglake på ca 1hg som bonusfångst ( Inget som hotade Anders Christenssons nya rekord precis). Och avslutade med en rättkrokad Nors i riktig pygmestorlek.( Den luktade gurka trots sin litenhet). Kul med lite olika arter på mormyskan.//Anders

Gurknors modell mini

Bräckvattens Tånglake

lördag 19 januari 2013

Sikfiske

Idag blev det ett pass sikfiske då isen lagt sig i hamnbassängerna igen. Eftersom vi har 5 minuters gångväg till Sannegårdshamnen så valde vi den. När vi kom ner vid 11 tiden satt det redan ett 10 tal fiskare på isen. Utdelningen hade varit mager sa dom när vi frågade. Vi såg ingen som fick nåt och folk droppade av efterhand, flera för att åka och testa Lundbyhamnen istället. Själva fick vi inget från början heller men vädret var gott och man ger ju sig inte i första taget. Det blev några småsikar och en fin sill (190 gr) dom första timmarna. Rätt konstigt att sillen trivs där, djupet är ca 2,5 meter men det är inte ovanligt att få sill varken i Sannegårdshamnen eller i Lundbyhamnen. Vid ett tiden  borrade jag ett hål där jag fick 3 sikar i hyfsad storlek och sedan blev det några ströfiskar till innan jag la av vid 15 tiden. Trögfiskat idag. Sparade en sik som jag ska röka,den var störst för dagen Ca 5hg. //Anders

Fru Svanlund på isen

Sikbarn

onsdag 16 januari 2013

Sammanfattning av 2012

Här kommer en liten sammanfattning av fiskeåret 2012.

Året började med några grymma veckor Abborrfiske då vi landade fem fiskar över 1,6kg, som sen blev 6 fiskar då vi ytterligare fick en i September. Största vägde 1980gr, följt av 1830gr och 1780gr.

1830gr

1780gr

Under våren blev det en hel del fiske efter Färna också, det blev inga monster landade men fisk upp till 1,7kg fick vi. Spännande fiske, det är inte alltid storleken som har betydelse för att det ska vara skoj. Det fisket kommer det bli mer av helt klart.

Sedan blev det en del Gyltafiske i Gullmarn. fyra Blågyltor över 550gram fick syna båten med en topp på 600gram. Berggyltorna var inte alls i form i år. Riktigt uselt fiske efter dom hade vi med en handfull fiskar över kilot. Det kom även upp Paddtorsk, Rötsimpor och massa annat, men inga toppfiskar av någon annan art i år.

Under sommaren las väldigt mycket tid i hopp om att landa varsin Tjockläppad multe. Efter många turer, svordommar, tappade fiskar så låg äntligen en fisk i håven. Och det var inte vilken Multe som helst utan pappas best på 6596gram som blev ett nytt svenskt rekord. Sann lycka och glädje! Själv blev man utan men det är något jag ska försöka på i år igen.

Farsan med sitt livs fisk!
Under sommaren hanns även med en tur till Norrland för att hälsa på släkten, och då passade vi givetvis på att fiska lite granna. Finaste fiskarna där uppifrån blev en Harr på 800gr och en Ruda på 1540gr. Kul fiske det med. Fick även se på när folk fick Lax i Bergeforsen i Indalsälven, vilket var mycket underhållande.

Under hösten blev det en hel del försök efter Havsabborren. Efter många bompass så lyckas farsan fånga ytterligare en grym fisk. En Havsabborre på 2,66kg. Har blivit en hel del turer efter det också utan någon framgång. Också en fisk som det blir mer försök på. Skam den som ger sig.

Det hanns även med två turer till Öresund som inte resulterade i några toppfiskar, men en hel del Rödspottor upp till kilot. Olle Johansson drog upp en Kolja på över 1,5kg när jag var med också. Där nere kan ju allt hända så det är alltid spännande att vara där.

Sedan la sig isen i Gullmarsfjorden. Då blev det en liten satsning på Klorocka som blev väldigt lyckad. Det blev tre stycken landade Rockor mellan 800-420gram. Rockan blev även pappas 20 storfiskart. Så det blev väldigt lyckat. Varav två av rockorna kom i ett dubbelhugg!

Hane och hona.

Dubbelhugg!
Det var en kort och lite lätt sammanfattning av vårat fiskeår.
Hoppas 2013 ger spännande fångster och ett bra väder!

//Niklas

torsdag 10 januari 2013

Göta älv

Tog en liten tur till Göta älv idag med Anders "Bios"Bengtsson och hans båt. Vi fiskade bara i 4 timmar för det var kallt som f-n och inte en enda gädda visade sig under den tiden, så man blev inte direkt taggad att fortsätta fiska. +0,3 grader i vattnet och -1 grad på land och ca 7 m/s nordlig vind samt att det började snöa gjorde inte saken bättre. Men Anders båt fick i alla fall röra på sig lite nu när isen försvunnit. Men nu ska det bli kallt igen så då kanske det blir fin is på Gullmaren och andra ställen så att man kan isfiska igen.//Anders

Kallt

lördag 5 januari 2013

Kustmete

Idag åkte jag och Niklas iväg för att kustmeta på ett ställe med anslutning till djupt vatten. Där kan man få Gyltor även på vintern om man har tur. Det var vindstilla och ca 1 plusgrad hela dagen med andra ord kanonväder. Resultatet av fisket blev ca 12 torskar upp till 8 hg, en del små sandskäddor, småsejar, en vitling, en rötsimpa och 6 st berggyltor största ca 9 hg. Helt okey kustmete för att vara en dag i Januari. Framförallt kul att man kan få gyltor denna årstid på fler ställen än från Gullmarens is.//Anders