torsdag 31 juli 2014

Trögt Sutarefiske

Det blev ett kväll, natt, morgonpass efter Sutare igår tillsammans med Catarina. Vi började fiska igår eftermiddag men första sutarenappet kom inte förrän kl 6 i morse, hände inget på hela kvällen och natten i sutareväg. Det var småfisk och ryckte i plastmajsen bara samt att jag fick en abborre på halvkilot på plastmajsen. Boiliespöna låg orörda trots aktivt fiske hela natten med mäskning och omkastningar. Andra sutare nappet kom kl 7 i morse, sedan var det slut. Vi plockade ihop vid 10 snåret och åkte hem. Bara aktivitet i ca 1 timme var en besvikelse. Ingen storlek på fisken heller ca 2 kg styck. Tappade i alla fall ingen, alltid något. Bara att ta nya tag.//Anders

Plastmajsälskare

Efterlängtad Sutare

tisdag 29 juli 2014

Kustfiske på Lofoten och i Saltströmmen

Nu är vi hemma igen efter en 426 mil lång biltripp till Lofoten. Jag och Catarina åkte iväg för att se Lofoten, Saltströmmen vid Bodö, Norra Sverige och  hälsa på i Catarinas hemtrakter i Jämtland. Med på resan följde även ett gäng fiskespön trots att det inte var någon renodlad fiskeresa, meningen var att lägga några kast här och där på lämpliga ställen i Norge. Det var jiggfiske och traditionellt spinnfiske med drag som gällde. Vi stannade till vid några små tidvattensströmmar och i några fjordar och avslutade i Legendariska Saltströmmen.

Fisket var väl sådär men när man bara kör en liten stund på varje ställe ger det ingen rättvis bild egentligen. Det roliga med att kustfiska i Norge är att man kan ha bra Blekafiske från land vilket vi även hade här, inga jättar denna gång men fina fiskar. Då påminns man om när man  på 70 talet stod och kustfiskade fina Blekor även i Sverige vilket inte är vanligt idag om det än förekommer alls. Björholmen på Tjörn var ett Bleka hot spot vid denna tid. Nu tillbaks till Norgefisket, även Torsk och Sej högg gott på grejorna och Makrill fanns det i mängder överallt , häftigt att stå på land och se ner i det kristallklara vattnet när 100 tals Makrillar simmar runt framför fötterna på en.

Det absolut bästa i fiskeväg på hela resan var när jag stod och kastade i en ström under en större bro och flera Späckhuggare visade sig mitt i strömmen. Vi hade funderingar på en valsafari men efter att ha sett Späckhuggare från land försvann det behovet. Tyvärr hann vi inte ta någon bild på dom.

Lofoten med dess fantastiska natur rekommenderas stark till alla som vill se vackra vyer vare sig man vill fiska eller ej, fantastiska fjäll och fiskesamhällen och jättefina sandstränder. Vi avslutade Norgetrippen med en tur till Saltströmmen. Kustfisket där var väl ingen höjdare precis, mycket folk som kustfiskade och fångsten bestod mest av småsej upp till kilot. Pratade med en del fiskare där och det verkade inte vara lätt att få nåt större från land nuförtiden. Mäktigt var det i alla fall att se denna fantastiska tidvattensström.//Anders

Bleka

Torkat Marulkshuvud och torr gubbe.

Marulkshuvuden till salu 370 nkr

Folkfest i Saltströmmen

Spöböj i fantastisk miljö

Gråsej

Torsk

Vackert miljö
Bleka

fredag 25 juli 2014

10 Gradaren gav Andreas Jackpott! =)

I dagarna blev det en tur ut till 10 Gradarn igen. Denna gång med Olles båt förstärkt med Andreas Sandström jag fiskat mycket med senaste tiden. Då han aldrig varit på något liknande fiske och var sugen på åtminstonde 2 nya arter så han också kunde skrapa ihop sina 20 så var detta en riktigt kul tur att ta med just han på.
Vi lämnade svenska kusten på ett helt magiskt hav, agnfisket gick bra och vi fortsatte ut. Vi började med att rikta in oss på det lite grundare fisket i hopp om Blåkäft och annan raritet. Efter en stunds nötande hade vi 2 Blåkäftar där den största vägde 1kg prick till mig och en på drygt 8hg till Olle. Jag fick även en Lubb på 9,4kg.
Därefter fortsatte vi att drifta på lite djupare vatten, sa till Andreas att ha kvar småkrok tacklet så han kunde plocka en Blåkäxa fort, och det tog inte många minuter innan den satt. Bingo! Själv krokade jag i något tyngre som efter ett tags pumpade visade sig vara en Vitrocka som satt precis brevid munnen, tyvärr. Efter det kom inget annat roligt upp så vi beslöt oss att ankra inför natten. Under natten kom det upp 3 fiskar av lite värde, en Vitrocka på 7,9kg till Andreas (20 artern) Grattis! Samt att han drog en Långa på 10,2kg när han ändå var igång. Olle drog sig en fin Blåkäxa på 730gram och jag fick inte en fisk på hela ankringen. När det sedan ljusnade försökte vi lite på Sejen utan resultat och efter det bar det av in mot sverige igen.
En lyckad tur för Andreas! Riktigt kul. Får hoppas man kommer ut något mer pass där i år, sjukt spännande fiske.

//Niklas

Kan det bli lugnare än så här?

Blåkäft på kilot!

Grov Lubb.

En lätt felkrokad Vitrocka hane (9,4kg)

Ante med nr 19!
Smått magisk solnedgång!

En nyvaken mister med Vitrocka i handen och nr 20!

Och när han ändå var igång så en halvtimme senare drog han en Långa på drygt 10!

måndag 21 juli 2014

En tur på havet, Tunga bom, och Gräskarp!

Har fiskat en hel del senaste 2 dygnen. Har hunnit med en tur på havet som inte resulterade i något av värde direkt, bände upp 100 tals Fjärsingar men ingen av storlek kom upp. Var sedan på kvällen ute med att försöka få en Tunga till Andreas men det misslyckades också, såg inte en enda vettig fisk att fiska på. Åkte sedan hem och sov några timmar, sedan vidare för att försöka lura upp min första Gräskarp, vilket lyckades! Skön avslutning på en massa timmars "misslyckade" fisken. Gräskarpen vägde 7060gr. Sjukt rolig fighter, och galet cool fisk! Får se om det blir en tur ut på djupen senare i veckan nu! Lutar åt det med dagens prognoser.

lördag 19 juli 2014

2 nätters Ålfiske

Har spenderat 2 nätter i jakten på Ål. Fisket summeras väl som riktigt trögt med grymt väder och gott sällskap. Vi kammade ihop 5 Ålar och någon missad. Största hamnade på 1500gram blankt till mig vilket är ett fint personbästa. Utöver den var några ålar till över kilot. Riktigt kul fiske när det väl nappade. Hände nästan ingeting då det ska vara som hetast utan det var under dygnets ljusa timmar vi i stort sett fick alla Ålar.

//Niklas

Rätt nice utsikt från bivyt.
Otroligt man fick en så bra bild på Ålen..

Andre maestro med en Ål på 1,3kg!

torsdag 17 juli 2014

B-fiske igår.

Igår blev det ett pass mete efter björkna igen. Jag och Catarina åkte iväg för att leta lite nya ställen sedan tänkte vi avsluta på dom säkra spoten, vilket vi gjorde. Vi hittade ett fint ställe som får testas seriösare vid ett senare tillfälle men det verkade lovande redan igår. Resultatet för dagen blev ett 15 tal björknor där dom två största vägde 760 gr. Fiskar som säkerligen vägt över 8 hg innan leken för ett tag sedan. Blev i alla fall nytt pb igen för mig . Även några braxnar, en mört och en abborre kom upp. Ganska trögfiskat var det då långa perioder på flera timmar var näst intill stendöda. Otroligt fin miljö att fiska i vid dessa åar är det, mycket uppskattat av mig och Frugan. //Anders

Fru Braxen

Herr Björkna

söndag 13 juli 2014

10 Gradarn!

Var ju som sagt ute på 10 gradarn med Magnus och Mattias från Isola. Vi lämnade Hunnebostrand runt halv 11 tiden i Fredags, förstärkta med en annan KSK båt samt Olle Johansson med grabbar. Efter lite agnfiske och en riktigt behaglig utfärd på ett spegelblank hav började fisket  på dom grundare partierna. Drömförhållanden gav ett bra fiske med 7stycken Blåkäftar i våran båt. Det stog 3-3 för Magnus och Mattias innan jag fick en, blev ganska lättad då den kom upp ;).
Största Blåkäft fick Mattias som i båten vägde dryga 1100gr, i land på krönt våg 1090gr. Så om allt vill sig väl och ingen har fått någon större tidigare i dagarna kommer vi ha ett nytt rekord på arten! Grattis Mattias!
I Olles båt kom där upp Lubb på dryga 11kg, och några Blåkäftar. KSK Båten öppnade med en Långa på dryga 25kg i första släppet.
Efter några timmar på det grunda bar det av för ankring på lite djupare vatten! Där visade sig att fisket skulle vara lite trögare, men det skulle ändå bli hel lyckat. Mattias drog till med en Långa på 18,8kg, samt att han fick en felkrokad Vitrocka som bara satt några cm från munnen. Jag själv hade turen att få en rocka som satt där den skulle på 9,1kg, vilken blev min 20de storfiskart. Hade tidigare under kvällen fått en Blåkäxa också samt Blåkäften.
Adam Palmer och Dan Lundqvist kom också ut under Fredagkvällen, hos dom kom det upp några fina Långor också med en 20+ i topp.
Under morgonen blåste det upp ganska rejält och det blev riktigt drygt att ligga och hoppa bland vågorna så vi beslöt oss för att avbryta lite tidigare än tänkt.
Får tacka grabbarna för en grym tur och att man fick frågan om att följa med! =)
Antar att det kommer en grym rapport på Isolabloggen under dagen också, med mer bilder på Mattias fina Blåkäft och Långa.

//Niklas

Art 20 och nog den coolaste fisken i mitt liv hittils! =)

980gram Blåkäft

Blåkäxa 550gr

Mattias med sin grymma Långa på 18,8kg!

Grym solnedgång

Soluppgången innan vinden kom.

lördag 12 juli 2014

Kort rapport från 10gradarn!

Gott dygn med goa gubbar och fina fiskar. Skrapade ihop 3 nya arter varav vitrocka blev min nr 20! Även Blåkäft till Mattias över svenska rekordet samt andra fina fiskar! Längre rapport imon...

onsdag 9 juli 2014

Björknor o lite annat

Igår åkte jag iväg i den böljande värmen för att feedermeta efter framför allt björkna men även andra arter var välkomna att nappa. Björkna är ingen fisk som jag  fiskat mycket efter men det är en trevlig liten firre.
Efter att ha burit grejorna till basecamp hade jag säkert svettats ut ett par liter i värmen. Det började nappa direkt när grejorna var ute, första fisk var en björkna på modiga 620 gr. ( Pb tror jag ). Det nappade på i omgångar genom kvällen bl.a en färna, några braxnar och ett antal björknor. Ökade i alla fall upp mitt pb till 720 gr två gånger om. Jag klarade mig från både regn och åska vilket dom inte gjorde i Göteborg igår. För den som vill ha rejäla björknor är ju Dalälven/Älvkarleby hotspot nuförtiden, vem vet man kanske drar dit nån gång.//Anders

Solskydd

Björkna

lördag 5 juli 2014

Gullmarn idag!

Idag körde jag och Andreas Sandström en gummibåtstripp i Gullmarsfjorden. Fisket var väl ett ganska standard Juli fiske i fjorden med våra erfarenheter mätt. Ett gäng Blåa och ett gäng Bergisar blev det. Största Blågylta var på 5hg och Största Berggyltorna låg strax över kilot. Var bara någon topp idag som saknades. La även lite tid på Paddtorsk och lyckades få 2 stycken. Andreas fick största på 190gr. Alltid kul att få dom små liven. Sjukt gulliga fiskar. Utöver detta kom inget kul upp. Funkade riktigt bra med en liten gummibåt och en 2hks motor. Så om ni vill ut på fjorden och saknar någon större båt så e detta ett grymt alternativ
Bjuder på lite goa bilder från dagen! Vikten på fiskarna är inte alltid det viktiga =)

torsdag 3 juli 2014

Multe ock mörtfiske

Igår förmiddag åkte jag iväg för att kolla om det var några multar på gång. Tyvärr var det väldigt sporadiska iakttagelser av fisk. Ensamma fiskar som snabbt simmade förbi, ingen ide att fiska på när dom uppför sig så.Jag fick syn på en skrubba på fotsdjupt vatten som jag fiskade på, den fattade tycke för brödkulan och högg omgående, tänk om multarna kunde vara lika lättflörtade.

På kvällen blev det lite mörtmete i en trevlig liten å där det finns chans på stormört. Jag fick några halvhyfsade där den största vägde 460 gr. Som fiskesällskap hade jag en flock närgågna kor, inget vidare då jag lider av koskräck.//Anders

Mört

tisdag 1 juli 2014

Pass nr två, Multe nr 2! Bom på pass tre.

Igår var jag och farsan ute och fiskade Multe igen, dröjde inte länge innan det blev aktivitet och fisken började käka. Farsan missade en i mothugget och efter ett tag fick jag äntligen krokat en efter många puffande på brödbitarna. Fisken vägde strax under 2,5kg och fick sedan simma tillbaka. Känns alltid som en seger med en landad Multe.. Brukar ju inte vara helt lätt.
Tog mig ännu en tur idag för att testa på det och det blev inte tredje gången gillt med en storMulte som jag hade hoppats på. Det blev en fet bomtur med endast någon enstaka fisk sedd. Bara påt igen!