fredag 18 december 2015

Skrubbor = räddaren i nöden :)

Jag hade tänkt att meta lite i en å idag men jag misstänkte att det kunde vara högt vatten efter allt regnande. Hur som helst åkte jag iväg i morse för att kolla. Oj oj högvatten var bara förnamnet av å fåran syntes nästan ingenting. Det såg mer ut som en sjö alltihop. Omöjligt att ens komma till. Dags att ta till plan b. Bara att köra tillbaks  alla mil igen och testa lite skrubbafiske i närmsta hamn. Tur att jag hade mask med till agn, det funkar lika bra på skrubba som räka eller sill.



Jag kutade runt lite på bryggorna i hamnen men inga firrar syntes till. Då det var ett ställe jag bara fiskat på en gång förut och då blev det inget, så är man lite osäker. Men helt plötsligt följde en skrubba efter när jag vevade upp. Bara att släppa i igen och direkt så tog den masken. Finns det en så finns det ofta fler, inte alltid men som sagt ofta. Jag såg en från bryggan som låg på botten som jag fiskade på men den ville inte äta. Men det fanns fem till i närheten som var hungriga så sammanlagt sex stycken blev det till slut. Storleken på skrubborna var typ 4-5 hg. Som vanligt när jag fiskar skrubba så fick alla simma tillbaks igen.



Tur att man kan växla om fisken om något fiske inte funkar Det är inte kul att åka hem igen utan att fått fiskat alls :) Snart är det julafton och det är 7-10 grader varmt här i Göteborg så isfiske känns långt borta just nu om man ska vara kvar här. Tur det finns skrubbor i alla fall. / Anders

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar