torsdag 23 april 2015

Pb Tungor och Slätvar!

Efter Söndagens Slätvars fångst från båt blev suget riktigt stort att ta en själv. Jobbar man 7-16 så var det enda alternativet kvällsvadning för min del. Har vadat en hel del sista året och sett ett 10-tal Stora fina Slätvarar och några mindre med en landad mindre fisk som resultat. Men för varje tjurig Slätvar man hittar så borde det vara en huggvillig Slätvar närmare.

Åkte ut tillsammans med Anders Christensson i Måndags för att testa nya ställen. Mitt mål för kvällen var att försöka hitta en huggvillig Slätvar och att vi skulle fånga en bättre Tunga till Anders.
Bara några minuter in i passet hitta vi en huggvillig Piggvar som sög in jiggen direkt. Och efter mörkrets infall hittade vi flera fina Tungor som idag var rätt tjuriga. Tillslut hittade vi en bättre fisk som inte tvekade och Anders fick en fin Tunga på 540gram. Vilket blev nytt personbästa. Kvällen räddad! På vägen tillbaka hittar jag det jag är där för, en fiiin Slätvar. Trots en stunds fiskande på den väljer den att avvika och glida ut mot djupare vatten igen. Efter detta händer inget mer.

Efter några timmars sömn känner jag suget igen och frågar farsan om han är sugen. Kaxig som jag var lovade jag han mer eller mindre en bättre Tunga, vilket jag såklart skulle få äta upp.. Men lockade med mig honom iallafall.
Väl på plats dröjde det inte länge förens Tungorna började visa sig. Men dom var inte alls på hugget. Trots flertalet bättre fiskar sedda så uteblev dom större. Han lyckades lirka upp 2 mindre. Där en av dom var nytt PB för honom. 280gram stannade det på! En ökning med 10gram, som med Slätvaren han fick. Jaja ett PB för man väl klassa som en bättre fisk, eller? ;) Efter ett tags vadande låg den där igen, Slätvaren. Ner med jiggen och det tar inte många sekunder innan den suger in den, yes! 1360 grymt sköna gram fotas några minuter senare för att sedan återfå friheten. Hel lyckat! Såg även 2 Slätvarar till som inte alls var sugna. Även en riktigt fin Piggvar som var ointresserad.

/Niklas

Glad kille med romstinn Slätis!


Tungan la sig gott på farsans jacka, skönt sätt att posera med fisken utan att behöva hålla den! Haha

1 kommentar: