onsdag 12 augusti 2015

Bergeforsens laxodling med Stören Sören.


Som tidigare skrivits så har vi varit i Sundsvall på besök och fiskat  lax och ruda. Vi fick även en exklusiv visning på Bergeforsens laxodling då Catarinas släktingar känner dom som har hand om odlingen. Vi fick även se notdragning efter avelsfisk. Riktigt kul. Odlingen är grymt stor med mängder av bassänger med smolt.

Massor av bassänger.

Stor bassäng liten människa.
Odlingen förser bl a Indalsälven med smolt. Bergeforsens kraftverk ligger en liten bit från odlingen. Där är det stopp för laxen.

Kraftverket vid Indalsälven.

I en av bassängerna huserar Stören Sören som varit på odlingen sedan 1969 då han fastnade i ett nät utanför Sundsvall. Senast vi såg Sören var säkert 20 år sedan. Då vägde han nog 10 kg men nu vägde han ungefär 35 kg.

Stören Sören

Sören igen

Här är några kort från notdragningen där dom fick en hel del avelsfisk. Riktigt roligt att se på.



Lax i noten.

Avelsfiskarna läggs över i ett stort kar på en släpvagn som sedan fort körs iväg för att kramas på rom och mjölke.


Som sagt så hade jag turen att få tillfälle att fiska ett pass i älven vilket var riktigt kul. Två laxar upp men en var lite felkrokad så den återutsattes. Tappade även en fin.

In action

Min lax avblodas.
Till slut måste jag ta med en bild på Rudan på 1,93 kg som jag fick som jag blev ovanligt glad för :)
Sjukt fräck fisk. //Anders

Glad gubbe


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar