fredag 5 september 2014

Tung tunga i sikte

Igår var jag iväg på ett tungafiske för omväxlings skull, det har blivit en hel del sötvattensfiske annars i år.
Det hade inte riktigt mörknat när jag började så jag såg inte mycket liv i vattnet med en gång. Men strax efter att det blivit mörkt fick jag syn på en tunga, la masken framför den och den tog direkt. 2 hg vägde den in på.
Sedan blev det några rundor till innan jag såg ett tungamonster i kikaren, minst 8 hg säkert. Började fiska på den men den var totalt ointresserad av masken. Efter ett tag simmade den lojt iväg, sjukt spännande var det i alla fall. Strax efter såg jag en till ca 4 hg kanske, lika ointresserad den med. Såg några mindre till efter det varav en högg direkt ca 150 gr. Kul kväll var det, första gången jag såg en stortunga. Niklas har sett ett flertal stora tungor men alla utan en ( 810 gr ) har varit helt omöjliga att få att hugga. Han var förresten iväg häromkvällen men såg bara småtungor som det inte var någon ide att fiska på. Däremot fick han en 1,5 kgs piggvar att ta på masken.//Anders

Tunga modell mindre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar