fredag 12 september 2014

Färna, piggvar och svårflirtade tungor

Jag körde ett kombofiske igår, åkte först iväg för lite färnafiske och efter det ett kikfiskepass. Färnafisket var en chansning då jag inte visste hur vattenståndet var där jag tänkte fiska. Högt, högt var det visade det sig, faktiskt högre än jag sett förut där. Men är man där så kör man. Jag klafsade omkring i vattnet som gick högt upp på land. En vattenfylld stövel blev det bl.a och jag lyckades med konststycket att få en Färna på 1,2 kg på flytbröd i det höga vattnet. Fick även en mindre på bottenmete. När det började mörkna drog jag iväg till havet för kikfisket. Fick ganska omgående en piggvar på dryga kilot som tog masken innan den hunnit till botten. Fram och tillbaka med kikaren och helt plötsligt en fin tunga. Fiskade på den en bra stund men den var lika intresserad av masken som jag är av fallskärmshoppning, med andra ord inte alls. Jag gick en stund till och upp dök en ännu större tunga. Inte heller den var på äthumör utan den simmade lojt iväg efter att ha blivit presenterad för masken en bra stund. Ca 4-6 hg uppskattar jag tungorna till. Det känns som mitt pb på 270 gr sitter säkert, för dom större tungor jag hittills sett har inte varit lättrugade. Niklas och hans kompisar har lagt otroligt med tid och har fiskat på många stora tungor men bara ett fåtal har huggit. Men någon gång så är det min tur...Kanske!!! //Anders

Stark färna

Pigg var

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar