torsdag 29 augusti 2013

Nattmete med morgondopp

Igår stack jag iväg igen för en natts fiske efter sutare i en liten sjö. Jag var där redan vid 5 tiden för att i lugn o ro fixa grejorna och ta det lite lugnt. Vädret var gott o varmt. Tanken var att flötmeta också medans det var ljust. Jag hann knappt få i grejorna innan det nappade på ena bottenmete spöt , tyvärr fick jag inte fast fisken. Sedan hände inte mycket förrän vid åttatiden då första sutaren högg, fin fight o en fisk i 2,5 kgs klassen fick syna håven. Massa små mört nappade på flötmetet hela tiden men rätt som det var blev det tyngd i grejorna o en sutare på ca 2 kg satt på kroken. Sedan när det mörknade blev det larmfiske för hela slanten. 4 ggr tjöt larmen o 4 sutare lossades försiktigt och simmade tillbaks i mörkret. På morgonen åkte flötmetet fram igen och det resulterade i en sutare omgående, den gick direkt in mot en vass och trasslade in sig i en gammal flätlina som någon lämnat där. Sutaren plaskade runt i ytan och mina grejor var ihoptrasslade med den gamla linan, så det var bara att klä av sig och vada ut så att man fick loss sutaren så att den inte skulle plågas. Jag krokade loss fisken o drog upp en massa meter flätlina med tillhörande methodfeeder o krok o plastmajs. Det är bra om man inte lämnar sån skit i vattnet eller på stranden för det skadar både fiskar ,djur och skapar trassel och jävelskap.( Det var bara att gå ett par meter i vattnet för att dra upp det ).
Slutresultatet blev 6 Sutare mellan ca 1.8 - 2,5 kg. 2 tappade sutare och en massa småmört . Helt okay. Men nästa gång vill jag gärna ha en riktigt fin sutare.//Anders

Machofisk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar