lördag 28 september 2013

Tunga spaning

Har varit ute på kvällarna vid några tillfällen på senaste tiden för att kika efter tungor på helt andra platser än där Niklas varit tidigare. Jag har sett tungor på alla platser men ingen har varit i sådan storlek att jag fiskat på dom. Bortser man från tungorna har jag sett skrubbor, simpor, tånglakar, sandskäddor, ålar och piggvarar. Piggvarar verkar det finnas på fler platser än man tror inte bara vid fjordarna vid Orust, mycket intressant.

Stod och jiggade i flera timmar på ett känt piggvarhak men nollade. När det blev mörkt blev det kikfiske på samma plats och då observerade jag flera stora piggvarar. Tyvärr verkar piggvararna ointresserade av att äta , dom verkar snarare sova när dom står på grundvattnet i mörkret. Var även nere i Bua och spinnfiskade efter havsabborre en kväll men det gav inget ( konstigt va ). Vid mörkrets inbrott kikfiskade jag även där vid ett ställe. Men såg bara småtungor,simpor och en skrubba trots kanonfin botten.//Anders

Kikfiske på gång

onsdag 18 september 2013

Säsongsavslutning Sutare ?

Igår morse drog jag iväg för troligen säsongens sista sutare tur. Åkte vid 5 snåret för att hinna med morgonfisket och stannade sedan ända tills skymningen. Kallt som f-n på morgonen +6, men det blev behagligare på dagen. Klarade mig från regn hela dagen,riktigt soligt var det mest. Tyvärr var sutarna inte alls på taget idag, missade en på morgonen som var på i ca 15 sek, annars inget sutare hugg alls förrän vid 17 tiden då jag fick en 2 kgs på flötmetet. Trodde det skulle bli nåt i skymningen men icke. Däremot drog jag säkert 100 sarvar och mörtar på flötmetet, dock bara smått. Men man vet aldrig när flötet försvinner!!
Rofyllt fiske i fin miljö var det i alla fall. Blir nog mycket Sutarfiske för gubben nästa år.//Anders

En klassiker

lördag 14 september 2013

Tunga fiske!

Har senaste veckan varit ute 2 kvällar för att fiska Tunga igen. Vi har under båda turerna sett Tungor men inte fått dom att hugga. Riktigt luriga fiskar som inte alls är lätt flirtade. Har sett en hel del annat kul också. Det är verkligen en upplevelse att vada runt ute i vatten i mörker och helt stjärnklar himmel med månen som lyser upp. Känns som man är ute i rymden nästan. Igår var farsan med och testade för första gången och han tyckte det var superkul. Hoppas vi kan få några bra kvällar till så man köra några pass till.

//Niklas

Tungan jag fick förra helgen. Verkligen en plattfisk som skiljer sig från alla plattisar man fångat.

måndag 9 september 2013

Tunga 260gram!

Fick igår kväll denna Tunga på 260gram/31cm. Stort Tack till Mattias Jonsson på isola för all hjälp!

mer info ikväll
/Niklas

söndag 8 september 2013

Tungafiske gav Tunga och andra överraskningar!

Natten mellan Lördag/Söndag var och jag Mattias ute för att leta Tunga. Den tänkte platsen låg som en spegel och förhoppningarna var stora redan innan vi var i vattnet. På vägen ut till lite djupare vatten pratade vi om att här måste det finnas Piggvar, det dröjde inte mer än några sekunder efter jag satte kikaren i vattnet tills jag fick syn på en. Med småkrok och mask så försökte vi lura den till hugg men den var totalt ointresserad. Efter lite Macgyver metoder så fick vi iallafall upp den över ytan för att se storleken på fisken. Omkring 2kg tippade vi på. På vägen in för att ta ett foto fick Mattias syn på en till! Efter en liten brottningsmatch handlandade han även den Piggvaren för en liten fotosession. Sen fick dom glatt simma tillbaka igen. Såg ytterligare några Piggvarar under natten som var totalt ointresserade. Och dessa tog vi inte upp.
Tydligare bild har ju tagits.

På väg ut igen så dröjde det inte länge förens jag fick syn på det vi var ute efter. Tunga! Fick chansen att börja fiska på den, men efter ca 10minuters ointresse av fisken så gav den sig iväg på en liten simtur, där Mattias hann att doppa den maskagnade kroken framför fisken och den sög in. j*vla Mattias! ;)
Efter ett par sekunder låg den fint i håven och vi kunde ta i land den för mätning och vägning. 320gram/32cm. Grymt! Dagen var räddad. Natten bjöd inte på någon mer fångad Tunga. Råkade trampa på en som låg nedgrävd i sanden som sedan stack iväg bara. Men spännande är det, och det är riktigt coolt hur mycket liv det är i vattnet nattetid.
//Niklas

lördag 7 september 2013

Båtavsked och piggvarsfiske

Igår var jag uppe vid Gullmaren för att hjälpa den nya ägaren till båten, Martin med att få på den på trailern för vidare transport upp till Vänern som blir ny hemmahamn för Gyltan. Det värmer i själen att det var en sportfiskare som köpte båten: Vetefan om jag hade sålt den till någon icke sportfiskare !!!. Jag bad Martin (Mycket trevlig kille) att han skulle skicka en bild på sin första fisk i båten. Det tog inte många timmar så kom en bild på en gädda. Lycka till Martin, må många stora firrar stå dig bi. Efter att jag tagit avsked av båten åkte jag upp till 8 fjordar för att landjigga efter piggvar. Inget dussinfiske men jäkligt kul när man lyckas. Det blev ingen piggvar denna gång bara en liten skrubba. Det var 15 de gången jag landjiggade efter piggvar och 6 st har kommit upp med topp på 1,48 kg. //Anders

Martin med vänergädda

Piggvar miljö

onsdag 4 september 2013

Lite läsvärt om vårt Gyltafiske i Gullmaren

Nu har vi sålt vår båt som vi haft i Gullmaren i 2 perioder. 2004 och 2005 var den första perioden vi hade båten där. Då hade jag bara fiskat från trailad båt i Gullmaren ett par ggr så jag kände inte alls till hot spotsen där. Fisket i Gullmaren var inte alls lika populärt då som det är nu, så fisketrycket på gyltorna var inte alls detsamma som idag. Jag har sammanställt lite statistik taget från mina fiskedagböcker som jag skriver. Det är på inget sätt vetenskapligt eller så. Så man får dra sina egna slutsatser.

Jag börjar med år 2004. Då hade vi 14 fiskepass alla var ju inte efter gyltor men dom flesta passen innehöll en hel del gyltafiske. Vi fick 10 berggyltor över 1,2 kg med topp på 1,36 kg. Vi fick 18 st Blågyltor över 0,5 kg varav 7 st vägde över 0,56 kg med topptrion 0,72, 0,68, 0,62 kg.

Vi går till 2005 även då hade vi 14 fiskepass men flera pass av dom satsade vi på plattfisk så det var lite mindre gyltafiske än 2004. 2 berggyltor över 1,2 kg blev det med topp på 1,24 kg. 9 st Blågyltor över 0,5kg
varav 6 st över 0,56 kg. Topptrio 0,62, 0,6, 2 st 0,58 kg. Vi fick även simpa på 0,6 kg och sandskädda på 0,6 kg.

Sedan flyttade vi båten till Mjörn för insjöfiske och återkom till Gullmaren 2011.
2011 blev det 13 pass då visste vi hot spotsen från förr så vi letade inte mycket nytt.
Vi fick 2 Berggyltor över 1,2 kg med topp på 1,3 kg. 8 st blågyltor över 0,5 kg med topptrion 0,66, 0,62, 0,62 kg.

Vi går till 2012 då blev det bara 8 pass. 1 Berggylta över 1,2 kg vikt 1,2 kg. 7 st Blågyltor över 0,5 kg topptrion 0,6,0,56, 0,56 kg.

Vi kör 2013. 11 pass. 3 Berggyltor över 1,2 kg topp 1,32 kg. 5 st blågyltor över 0,5 kg med topptrion 0,62, 0,58, 0,54 kg. Dessutom en Paddtorsk på 0,52 kg.

Vi har inte haft nåt flyt med Berggyltor över 1,4 kg från båten men vi har fått Berggyltor på 1,84, 1,5 och 1,42 kg från isen på Gullmaren, Det är ju kul då Gyltor anses som sommarfisk. Blågyltor har vi däremot fått många fina från båten men ingen jätte från isen. Det känns som det har blivit svårare att få stora gyltor på senare år och det syns väl i storfiskreggen med tycker vi. Vad vi däremot märkt är att vi fått mycket mindre antal gyltor nu än vi fick 04 och 05. Om det beror på hårt fisketryck eller något annat vet jag ej. (Kanske är det vi som blivit sämre gyltafiskare bara).//Anders